19. april 2024

1-2-3, morgensang!

LMS indgår samarbejde med Musiklærerforeningens forlag, Dansk Sang, om at bringe ny energi og inspiration til skolens morgensangsritualer med formål om at styrke børnenes erfaring med fællessang og koncertoplevelser.

Gennem morgensang lærer elever ikke kun at synge i kor, men også at lytte, samarbejde og være en del af stemningen og fællesskabet, som kun musikken kan skabe. Det er en læring, der strækker sig ud over musiklokalerne og ind i elevernes liv på tværs af skoledagen. Dét er udgangspunktet for et nyt fælles pilotprojekt fra Dansk Sang og LMS, der skal give ny inspiration til udbredelsen af den fælles morgensang.

For ansvarshavende redaktør hos Musiklærerforeningens forlag Dansk Sang, Søren Bechmann, er vigtigheden af morgensangen ikke til at tage fejl af.

“Morgensangen skal simpelthen ud – ikke med badevandet, men med dygtige og erfarne morgensangsinstruktører, som kan inspirere endnu flere ude på skolerne og få drømmene om en forandringsproces mod mere fællessang til at blomstre,” siger Søren Bechmann.

Projektet ‘1-2-3, morgensang’ indledes med besøg af en erfaren sanginstruktør fra Dansk Sang, som vil lede indskolingens fælles morgensang. Derefter følger en workshop med samme instruktør, der deler idéer og inspiration til musiklærere og andre interesserede på skolen. Som afslutning på forløbet får skolerne kort tid efter besøg af LMS duoen 'Vi Finder På' til en skolekoncert, hvor eleverne kommer til at synge med på to af gruppens sange, der også er blevet øvet til morgensangssamlingen.

Morgensang styrker det fælles musikalske rum

Hos LMS’s udsendte musikgrupper oplever man, at der kan være en forskel på, om skolernes elever er vant til at samle sig om musikken eller ej. Det fortæller Anna Kruse fra gruppen 'Vi Finder På', der besøger skolerne som afslutningen på projektet 1-2-3, morgensang.

“Når skoler har morgensang, kan vi mærke, at eleverne er afslappede og vant til at være i musikken sammen. Hvis ikke, kan der opstå en usikkerhed, fordi de ikke ved, hvad der forventes af dem. Man kan hvile i sig selv som person, men vi oplever, at hele skolen også kan hvile i sig selv, hvis eleverne er vant til at være i musikken sammen. I de situationer tør de at byde ind, og de tør have en stemme,” fortæller Anna Kruse.

Og for LMS er pilotprojektet netop et spændende skridt i at styrke de danske elevers inddragelse i koncerterne.

“For os handler projektet om at inddrage eleverne i sangen, så vi dermed også kan styrke deres inddragelse i koncertoplevelserne. Morgensangen giver eleverne nogle rigtig gode forudsætninger for at tilgå andre musikoplevelser. Derudover håber vi, at projektet kan være med til at understøtte skolernes musiklærere, så de også får nogle værktøjer, de kan bruge til musikundervisningen,” siger Gitte Abildtrup, direktør hos LMS.

1-2-3, morgensang forløber i april og maj på udvalgte skoler på Fyn og Sjælland for indskolingselever.