3. september 2024

Spil for Danmarks bedste publikum

Kalder alle musikere: Der er nu åbnet for ansøgninger til skolekoncerter i 25/26.

I sæson 25/26 planlægger Levende Musik i Skolen at afvikle mere end 3000 overenskomstlønnede koncerter, og hvem der skal spille dem, skal afgøres her i efteråret 2024.

Alle interesserede musikere kan derfor nu ansøge om at blive en af de solister eller musikgrupper, der skal på skolekoncertturné. Ansøgningsperioden løber frem til d. 15. oktober kl. 12, og herefter er det op til et eksternt fagudvalg at bestemme, hvem der udvælges til turné.

Søg, søg, søg

LMS opfordrer alle interesserede til at starte ansøgningsprocessen snarest, så der er tid til at få fremskaffet både lyd og billeder og formulere en knivskarp ansøgning inden ansøgningsfristen d. 15. oktober klokken 12.

Grupper, der tidligere har ansøgt, skal bruge deres eksisterende login til lms.dk og kan derpå vælge at oprette ny eller kopiere en tidligere ansøgning, mens nye grupper skal starte med at oprette en profil HER og derefter udfylde ansøgningsskemaet fra bunden.

Inden du/I søger, er det vigtigt at have læst krav og kriterier.

Fagudvalgsmedlemmerne beslutter

Hvert år får et eksternt fagudvalg – bestående af seks professionelle kulturprofiler – til opgave at sikre diversiteten i LMS’ udbud og udvælge de bedste cirka 160 musikgrupper blandt hundredvis af spændende ansøgninger.

I år har LMS budt velkommen til tre nye medlemmer i fagudvalget: Kandidat i pædagogisk antropologi, musikkulturformidler og DJ Sabina Smailagic. Projektleder hos ROSA – genreorganisationen for rock, pop og beslægtede genrer Anders Ovesen. Og musiklærer og sangerinde Mette Uhrnfeldt.

Men hvad søger de så?

Når man spørger de tre nye fagudvalgsmedlemmer, hvad de hver især vil lægge vægt på i udvælgelsen, er de hurtigt klar med svar:

“Først og fremmest vil jeg gerne se, at den kunstneriske kvalitet er i top. Jeg håber, at kunstnerne kommer med forskellig kulturarv og traditioner. Jeg vil gerne sikre, at vi præsenterer en bred vifte af genrer for skolebørn, fordi det er mest berigende. Og så er kunstnernes formidlingsevne også vigtig, de skal kunne formidle til skolebørn, det skal være sjovt og lærerigt for børnene, det er meget vigtigt,” siger Sabina Smailagic.

Fagudvalgskollega Anders Ovesen stemmer i:

“Jeg håber på at se et bredt ansøgerfelt både på diversitet i køn, alder og genrer, jeg synes, det kunne være spændende at se en stor genrespredning. Jeg ville gerne se noget mere hip hop og noget mere rytmisk musik. Jeg forholder mig til, om ansøgerne har noget på hjerte, og om de vil noget med deres optrædener ude på skolerne. De skal have gjort sig nogle tanker om, at det er en ny målgruppe, der kræver mere dybde og øjenhøjde,” siger Anders Ovesen.

Musik med fortællinger

Også for Mette Uhrnfeldt er det vigtigt, at ansøgerne har noget på hjerte:

“Vokalmusik, musikhistorie og musik med fortællinger er mine egne store passioner,” siger Mette Uhrnfeldt og uddyber: “Musik skaber sammenhæng og forståelse for det hele menneske. Jeg er optaget af musikken som middel til at lade børn og unge forstå historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. At bruge musikken som tværfagligt værktøj. De skal ikke kun lytte til musikken – den skal mærkes, opleves og forstås i et endnu større perspektiv. Helt konkret kan det være musik med formidling af historiske perioder som afsæt. Det kan også være musik, som tillader alle følelser, fordi vi tør sætte ord og lyd på dem. Desuden kan det også være nærværende fortællinger via musikken, hvor den personlige historie eller lignende kommer på banen,” siger Mette Uhrnfeldt.

Hermed er et par gode tips altså videregivet til de musikere, der overvejer at ansøge om at spille skolekoncerter i sæson 25/26.