Dans dig ind i folkemusikken
Skoleelever skal møde den levende folkemusik, mens de danser folkedans! Det er kernen i projektet ‘Dans dig ind i folkemusikken’, som netop er blevet positivt evalueret.
Udviklingsprojektet ‘Dans dig ind i folkemusikken’ er skabt i samarbejde mellem LMS, genreorganisationen for rootsmusik i Danmark, TEMPI – og folk-gruppen ‘Bal På Skolen’.
Dette efterår fik udvalgte mellemtrinselever i Hjørring, Frederikshavn og Vesthimmerlands Kommuner et festligt supplement til læringsplanen. De skulle nemlig lære at danse folkedans til levende folkemusik, da den sublime folkemusik- og dansegruppe Bal På Skolen lagde vejen forbi og vakte dansk kulturarv til live i et fordybende og inddragende læringsforløb.
Se video om projektet her:
Nu er projektet blevet evalueret, og besvarelserne fra de lærere, som var involveret, tyder på, at det er en god idé at danse sig ind i folkemusikken. Her er et udpluk af tilbagemeldingerne:
“Tusinde tak for dette projekt –- bliv ved med det.” “Den danske folkedans er en vigtig del af vores kulturarv.” “Det medfører noget godt – mindre berøringsangst blandt eleverne." “Materialet er helt fantastisk. Det er opbygget, så man kan tage det i små trin, og så sværhedsgraden øges efterhånden.” “En elev udtalte ‘hvis man spiller fodbold, så er der altid nogle, som er vildt gode. Her er vi alle i samme båd’. Det giver sammenhold.”
Nye metoder og greb
Levende Musik i Skolen har arrangeret skolekoncerter landet over siden 1992, men med “Dans dig ind i folkemusikken” er det første gang, at LMS samarbejder med TEMPI.
“Dans og musik ses i dag som to forskellige kunstarter, men hænger historisk set, og i mange kulturer, uløseligt sammen. Herhjemme er folkemusikken og folkedansen i sin grundform uadskillelige. Det er noget, der ligger dybt i vores kulturhistorie, i os. Med projektet “Dans dig ind i folkemusikken” fik eleverne ikke bare et indblik i dansk kulturarv, men en helt kropslig oplevelse af, hvordan musik bliver til bevægelse og bevægelse til musik,” siger Kamilla Haugaard, projektleder hos TEMPI.
Men det var ikke kun eleverne, der skulle danse sig ind i folkemusikken; Forløbet startede nemlig med en lærerworkshop, hvor lærerne fra flere af kommunens skoler var samlet og lærte trin og danse, som de siden øvede med eleverne. Dertil hørte et grundigt videomateriale, som understøttede indlæringen.
“Projektets udformning gav mulighed for, at lærerne selv kunne træde ud på gulvet og opleve musikken med kroppen. Jeg var selv med til en af disse lærerworkshops, og det var virkelig playfull-learning. Kombineret med vores detaljerede videomateriale fik lærerne et nyt værktøj til deres undervisning, der skabte en anderledes måde at engagere eleverne på,” siger Jesper Gottlieb, seniorkonsulent hos LMS.
Kronen på værket
Forløbet blev afsluttet med skolekoncerter, hvor både elever og lærere skulle afprøve deres nyerhvervede færdigheder til lyden af Kristine Heebølls violin og Jesper Vinthers harmonika, mens de drevne folkedansere Henrik fra Stevns og Leonora Danzi sørgede for, at alle danse-deltagerne fandt hinanden og ikke mindst glæden ved netop det, som folkemusik og -dans kan i samspil med hinanden.
Første ‘skolebal’ med folkemusik og -dans fandt sted på Aalestrup Skole i Vesthimmerlands Kommune. Her var viceleder Brian Svendsen vældig begejstret for projektet:
“Når vi arbejder med børn og unge mennesker, er betydningsfulde fællesskaber helt centrale, og det er også en af de tungtvejende årsager til, at vi gik ind i projekt “Dans dig ind i folkemusikken”,” fortæller Brian Svendsen, som har været glad for lærerworkshoppen og de efterfølgende danse-sessioner med eleverne.
“Da vi skulle introducere projektet for vores 6. klasser, blev det modtaget med en del forbehold – ”det lyder altså ret gammeldags” – men da vores unge mennesker kom i gang, var der smil på læben og sved på panden – og alle var med,” fortæller Brian Svendsen.
“Dans dig ind i folkemusikken” kørte som pilotprojekt og var derfor gratis for de involverede skoler. Projektet er støttet af Region Nordjylland og med midler fra Kulturministeriets Musikhandlingsplan.