27. maj 2014

Procesorienteret succes

Forårets store arts education-projekt CICLO har givet mange spændende forløb og en festlig afslutning med royal deltagelse.

Gentænkt dit kvarter – hvis eleverne skulle bestemme, hvordan ville deres hjemegn så se ud i fremtiden? Det spørgsmål var udgangspunkt for årets CICLO-projekt, hvor en række danske, brasilianske, russiske og sydafrikanske skoleklasser gennem arbejde med kunst i forskellige former, forsøgte at udtrykke deres håb for fremtiden. I Danmark deltog omkring 400 børn fra skoler i Ishøj, Vejle, Sorø og Kalundborg samt Børnehuset Ama'r. Sammen med professionelle kunstnere inden for musik, dans, arkitektur, design og skuespil har børnene arbejdet i en kreativ, kunstnerisk proces hen over to-tre måneder her i foråret. Klasserne fik også tilknyttet en venskabsklasse fra et af de andre lande, og kommunikerede løbende med hinanden via en blog på projektets hjemmeside. Se et eksempel her: http://sg.cicloarts.net/ Som afslutning skulle hver klasse lave en form for optræden, der den 21.-22. maj blev vist i DRs foyer, hvor de andre skoleklasser og en lang række fagfolk så på. Og en prinsesse, ikke at forglemme. Prinsesse Marie er nemlig protektor for UNESCO, der står bag initiativet til den internationale Arts Education-uge, og hun deltog derfor den ene dag til stor begejstring for de mange elever. Læs mere om CICLO på projektets hjemmeside: cicloarts.net Og se billeder og nyheder fra både den danske, russiske, sydafrikanske og brasilianske del af projektet på facebooksiden: facebook.com/cicloarts