10. maj 2012

Kaos og komposition

Projektet Ciclo er gået ind i den afsluttende fase. På Hasle Skole komponeres der for fuld kraft med instrumenter, bolde og fantasi.

Det store UNESCO-projekt Ciclo lægger an til musikalsk landing i dagene 21.-25. maj. Her skal de deltagende skoleklasser opføre deres hjemmekomponerede musikalske værker, og derfor er der travlt i musiktimerne. På Hasle Skole i Aarhus deltager 4.a i den musikalske del af Ciclo-projektet, og den 9. maj fik de derfor besøg af komponist og musiker Jesper Egelund, som skulle hjælpe med at få værkerne til at tage form. Se billederne af den til tider kaotiske, men også kreative og udbytterige proces nederst på siden. Ciclo-projektet går i korte træk ud på at 10 danske skoleklasser og 10 brasilianske skoleklasser skal skabe hver sit musikalske værk med udgangspunkt i bæredygtighed og med god hjælp fra professionelle komponister og musikere. Skolerne er blevet knyttet sammen som venskabsskoler på tværs af landegrænserne, og via hjemmesiden ww.dr.dk/ciclo kan de inspirere hinanden med viodeoklip, fotos og lydbidder. Klik dig ind og se, hvordan det foregår. Udover kontakten klasserne imellem kommer det internationale islæt også til udtryk ved de afsluttende koncerter, hvor landene udveksler musikere. Når alle skoler er færdige med 2. besøgsrunde fra komponisterne, arbejder eleverne videre med kompositionerne. På koncertdagen mødes alle kommunens deltagende børn og komponister igen for at lave ét samlet værk, hvor de enkelte elevgruppers kompositioner skal integreres. På dagen deltager også de professionelle musikere, som sammen med børnene skal fremføre det samlede værk som en koncert om eftermiddagen, hvor elevernes familier får mulighed for at deltage. Hvordan det forløber følger LMS selvfølgelig tæt, og her på siden vil du kunne se fotos og måske også et videoklip fra en af de i alt fire afsluttende koncerter.