MUSIK OG MOD: ELEVER INDTOG SCENEN
Med tjekkede præsentationer og styr på teknikken gav KulturCrew fra Risbjergskolen i Hvidovre skolekammeraterne modet til at stå på scenen og gribe instrumenterne og danseskoene.
Risbjergskolen i Hvidovre har længe forberedt sig på, at scenelyset skulle tænde i medborgersalen Kometen. Den 22. og 23. januar skete det endelig, da arrangementet ‘Mod scenen’ blev afholdt, og elever fra 3.-6. klasse gik på scenen og optrådte med et valgfrit nummer. Dagene blev afholdt med stor succes med stolte elever og jublende, lykkelige forældre som publikum.
“Alle har bare været med, og der er opstået lige præcis et fællesskab på alle ledder og kanter, som sådan et projekt kan – både for deltagerne og vores KulturCrew, der styrede dagen til punkt og prikke,” fortæller Nicolai Haugbyrd Vinkel, initiativtager og lærer på Risbjergskolen.

Forberedelse med LMS-gruppen Catbird
Skolens elever har i månedsvis forberedt sig og havde blandt andet i december besøg af LMS-gruppen Catbird, der under skolekoncerten skrev en sang med eleverne. Koncerten blev arrangeret med midler fra Musikhandlingsplanen og skulle fungere som igangsætter og inspiration til det videre arbejde, hvor fokus har været, at eleverne selv har skullet være medskabere af både musik og planlægning.
“Besøget fra Catbird viste virkelig, at eleverne har lært at tage den skabende, kreative proces seriøst. Sangskrivningen og skolekoncerten beviste for dem, at alle kan være med – og den gav dem mulighed for at tage ja-hatten på og have modet til at lege i processen,” fortæller Nicolai Haugbyrd Vinkel.
Eventet ‘Mod Scenen’ blev stærkt koordineret af skolens KulturCrew, der havde det overordnede ansvar for dagene og både stod for lyd, lys og præsentationer af de optrædende. Under skolekoncerten med Catbird havde KulturCrew også fået mulighed for at forberede sig både med præsentation af Catbird ud fra gruppens undervisningsmateriale og med teknikken under selve skolekoncerten.
“Vores KulturCrew er et værktøj til at åbne op for og invitere ind i fællesskabet efter behov. Vi har elever med mange forskellige interesser og kompetencer, og i KulturCrew får de mulighed for at bruge og udvikle de kompetencer, så eleverne skaber værdi for dem selv, for skolen og for et fælles projekt. Det har været meget populært, og gennem ‘Mod scenen’ har endnu flere elever vist interesse for at være en del af skolens KulturCrew,” fortæller Nicolai Haugbyrd Vinkel.

Håb om et inspirerende koncept
Projektet ‘Mod scenen’ har fungeret som et tværfagligt forløb på Risbjergskolen, hvor flere fag og undervisere har bidraget til at få enderne til at mødes. Til ‘Mod scenen’ bestod publikum af børn og forældre, men allerede inden havde eleverne fået mulighed for at øve sig foran et publikum, da der til generalprøven også var inviteret forældre og andre skoler i kommunen.
“Tiden er løbet fra at være ensporet i sin faglighed. Vi er nødt til at tænke projektorienteret og tværfagligt, så vi kan trække på andre etablerede kompetencer og krav til fagene. Her håber jeg, at KulturCrew kan blive en kreativ pendant til f.eks. skolefodbold, og at vi med ‘Mod scenen’ kan vise potentialet til endnu flere,” siger Nicolai Haugbyrd Vinkel.
I alt har der over de to dage været mere end 1300 deltagere og tilhørere til stede i medborgersalen Kometen i Hvidovre.
Fakta om KulturCrew
KulturCrew er en gruppe af elever, som frivilligt hjælper på deres skole med at løse praktiske opgaver omkring forberedelse og afvikling af en skolekoncert eller andre kulturarrangementer. KulturCrew kan have opgaver som at tage imod kunstnerne, stå for forplejning, lave PR for arrangementer, præsentere på scenen, bære gear og evaluere. Læs mere om KulturCrew her.