Velbesøgte vidensseminarer
Den 3. og 10. juni samlede Levende Musik i Skolen deltagere fra hele landet i København og Aarhus til vidensseminaret ‘Når musikken spiller’.
Fokus var begge dage rettet mod professionelle skolekoncerters betydning for grundskoleelevers dannelse, trivsel og fællesskab. Blandt deltagerne var forskere, kommunale embedsfolk, LMS-kommunekontakter og andre fagpersoner med tilknytning til musik i grundskolen.
Arrangementerne tog udgangspunkt i det netop udgivne videnskatalog fra forskningsprojektet ‘Når musikken spiller’, og programmet bød på både faglige oplæg, gruppesamtaler og levende musik.
Læs mere, og download videnskatalog her: https://lms.dk/ti-artikler-om-...
Direktør i Levende Musik i Skolen, Gitte Abildtrup, sagde inden seminarernes start:
"Det overordnede formål med de to vidensseminarer er at bringe de første resultater fra forskningsprojektet ‘Når musikken spiller’ frem i lyset – og naturligvis at dele denne viden og indgå i dialog med vores mange samarbejdskommuner og -skoler i hele landet."
Gennem oplæg og samtaler blev der stillet skarpt på spørgsmål som: Hvordan påvirker mødet med professionel livemusik børn og unges trivsel og dannelse? Hvordan kan denne viden bruges i skoler og kommuner? Og hvor er der behov for yderligere forskning?
Forskerne både gav og tog
Thomas Thorsen fra Professionshøjskolen Absalon er en del af forskergruppen bag ‘Når musikken spiller’. Han fortalte om skolekoncerter i et dannelsesperspektiv:
“Skolekoncerten repræsenterer mødet med noget nyt. Måske bliver man fanget af det, måske tænker man bare ‘hvad var det?!’, men pointen er, at det kan åbne nye mulighedsrum for både elever og lærere. Det blev taget godt imod ude i salen, og. Det er spændende at spørge dem, der arbejder med det til daglig: ‘Hvad ser I – og hvordan kan vi strukturere og generalisere det?’ Så giver det virkelig mening."
Forskergruppens anden repræsentant, Henriette Blomgren fra VIA University College, kaldte arrangementet for "et vigtigt møde":
"Det er vigtigt, fordi det er berigende at møde de forskellige aktører i feltet – forskere, LMS, kommuner, kulturskoler og professionsuddannelser. Vi har brug for en fælles forståelse af, hvor feltet står nu, og om forskningen kan bruges i praksis. Derfor er det vigtigt at mødes i dag," pointerede hun.
Tilfredshed i salen
Flere deltagere delte samme oplevelse som forskerne – blot med forskellige faglige vinkler.
Anders Ørbæk, leder af Odder Musikskole og LMS-kommunekontakt var fuld af lovord:
"Jeg synes, det er fedt at blive klædt på med noget baggrundsviden og nogle facts i forhold til, hvorfor skolekoncerter i det hele taget er vigtige. Det er rigtig godt, at vi begynder at arbejde mere forskningsbaseret på det her område – det styrker os i de politiske kampe om rammer og bevillinger. Idrætten har været stærk her i mange år, og kulturområdet er godt på vej, men vi kan blive endnu bedre!"
Nina Mølgaard Knappe, kulturkonsulent i Silkeborg Kommune, var heller ikke i tvivl, da hun så invitationen:
"Titlen på seminaret fangede mig helt vildt meget, fordi det handler om dannelse, trivsel og fællesskab for vores børn i grundskolen. Og det er jo noget, vi arbejder med hele tiden i Silkeborg Kommune. Vi bevæger os i en retning, hvor den forskning, der kommer, bliver set med nye øjne og har lige så stor validitet som anden forskning. Det hænger også sammen med de metoder og den mængde data, der bliver produceret. Så jeg fornemmer, at vi er på vej i en rigtig god retning."
Nicholas Hansen, skoleleder på Valdemarskolen i Ringsted, var også hurtig til at tilmelde sig:
"Jeg er musikmenneske og har været det hele mit liv – både i mit arbejdsliv og privat. Så for mig var det faktisk ikke en svær beslutning med den dagsorden, der var lagt. I dag er det blevet tydeligt, at Levende Musik i Skolen – og kultur generelt – ikke bare er flødeskum. Det er ikke ‘nice to have’, men ‘need to have’. Dannelse og fællesskab er et must, og at det nu bliver mere forskningsbaseret, er kun et plus."
Efterspil
Levende Musik i Skolen samler nu input og tilbagemeldinger fra de to seminarer og bruger materialet i det videre forskningsarbejde. Gitte Abildtrup afrunder:
"Jeg synes, vi har haft to virkelig gode vidensseminarer. Det markerer en milepæl for LMS, fordi vi nu har fået konkret viden om området. Samtidig er det også kun første skridt – eller første fase – i en proces, hvor vi har brug for endnu mere viden og forskning. Det arbejde er allerede i gang, og vi glæder os til at se, hvad det bringer med sig fremover."
Fakta om ‘Når musikken spiller’
- Forskningsprojektet ‘Når musikken spiller’ har til formål at samle, kortlægge og analysere viden om professionelle skolekoncerter og disses indvirken på elevers dannelse, trivsel og fællesskab.
- I foråret 2025 er udsendt dels tre forskningsartikler (publiceres i både danske og internationale videnskabelige tidsskrifter), dels et videnskatalog med ti artikler skrevet af fagpersoner og forskere.
- Forskergruppen er bredt funderet med medlemmer fra Syddansk Universitet og Professionshøjskolen Absalon i regi af Center for Grundskoleforskning og VIA University College. Projektet er støttet af Augustinus Fonden.
