26. november 2025

HjerteKlang

Region Midtjylland og Levende Musik i Skolen er gået sammen om en række særlige koncerter for børn i skolealderen indenfor psykiatri-, social- og somatikområdet.

Syv stolerækker står klar foran en mikrofon, to højtalere og en guitar i Holmstrupgårds gymnastiksal. Alligevel holder publikum sig på sikker afstand. De unge kommer forsigtigt ind i salen sammen med pædagoger og vælger de bagerste stole, tættest på døren og længst muligt fra scenen.

På en af de forreste stole, drejet mod indgangen, sidder musiker Tim Alvin og byder hver og én velkommen med et roligt smil, som om det er det mest naturlige i verden, at ingen vil være tæt på scenen. Selvom starttidspunktet for koncerten for længst er passeret, aftaler Tim Alvin at vente med at begynde, til kontaktlæreren er sikker på, at de, som havde sagt de ville deltage, er kommet. Tim Alvin minder også om, at døren forbliver åben, man må komme og gå, som man har brug for.

Skræddersyede koncertoplevelser

Dagens koncert med Tim Alvin er en del af projektet HjerteKlang. Bag projektet står Levende Musik i Skolen og Region Midtjylland, som er gået sammen om at skabe en række skræddersyede koncertoplevelser med et lærings- , sundheds- og trivselsperspektiv. Målgruppen er børn og unge, der i kortere eller længere tid er indlagt på hospitalet, opholder sig på et behandlingshjem eller på psykiatriske eller sociale institutioner.

LMS har stået for at udvælge musikerne, klæde dem på til at spille for målgruppen og producere de medfølgende læringsmaterialer.

Musikken skaber en åbning

Mellem numrene træder Tim Alvin et skridt væk fra mikrofonen og taler direkte til publikum med uforstærket stemme. Han fortæller, hvor sangene kommer fra – små stykker af sit eget liv, hvor han blandt andet har været i berøring med det kriminelle miljø, angst og depression. Alt sammen noget, han bearbejder gennem musik.

I HjerteKlang-projektet er der mange forskellige målgrupper, så udover, at koncerterne er anderledes end de skolekoncerter, Tim Alvin normalt spiller, er hver koncert og målgruppe indenfor HjerteKlang-projektet også forskellig.

“Det har været både intenst, rørende, men også ret udfordrende på den gode måde. De steder, jeg har besøgt, spænder vidt – alt fra unge i sårbare miljøer til frihedsberøvede – og hver gruppe kommer med deres helt egen energi, egen bagage og egne måder at være i et rum på,” siger Tim Alvin om sine syv HjerteKlang koncerter og fortsætter:

“Men fælles for dem alle er, at musikken skaber en åbning. Når jeg spiller i HjerteKlang-regi, oplever jeg, at paraderne falder hurtigere. Der er en ærlighed og en råhed i de møder, som jeg sjældent oplever andre steder. Det gør koncerterne ekstremt nærværende og meningsfulde. Musikken bliver et middel til dialog – ikke bare et show.”

Lige adgang for alle
I en del år har Region Midtjylland arbejdet med arbejdet med krydsfeltet mellem sundhed og kultur, hvor tanken er, at kultur kan være med til at hjælpe på nogle af de store udfordringer, sundhedsvæsner står overfor.

“Der står i FN’s børnekonvention artikel 31, at der skal være passende og lige muligheder for alle børn og unge til kulturel udfoldelse, og al den viden, der er om, hvor gavnligt det f.eks. er at møde den levende musik, gælder jo også for de børn og unge under special- og socialområdet i regionen, som vi skal arbejde med,” siger udviklingskonsulent i Sundhed og Kultur i Region Midtjylland Hanne Lundgren Nielsen.

Der findes naturligvis mange måder at arbejde med kultur i sundhedssektoren på, og regionen har allerede erfaring med både fælleslæsning, folkedans og andre kulturprojekter. Med HjerteKlang-projektet faldt valget på musikken.

“Vi har valgt netop musikken til denne målgruppe, fordi vi ved, at det kan være med til at styrke fællesskabet. Men også fordi musikken kan inspirere, løfte og påvirke den enkelte - helt ind i hjertet,” siger Hanne Lundgren Nielsen.

Regionen ser Levende Musik i Skolen som den oplagte samarbejdspartner.

“LMS har en del år på bagen, erfaring, viden og muskler til at kunne indgå i sådan et projekt, hvor man skal finde og samarbejde med musikere, der kan mange forskellige ting. Og så kan jeg også godt lide deres kæmpe fokus på læringsdelen, så koncerten ikke bare bliver en engangsoplevelse, men der er et skræddersyet materiale til målgruppen, som der kan arbejdes med både før og efter koncerten,” siger Hanne Lundgren Nielsen.

“Det var virkelig godt”
De unge bliver siddende på den trygge afstand bagerst i salen. Nogle glider ud, før sidste nummer når at klinge af. Alligevel følger de musikken tæt, klapper efter hvert nummer og lytter til Tim Alvins anekdoter mellem sangene.

Da koncerten slutter, går en af eleverne direkte op til Tim Alvin. Han spiller selv musik og må lige høre mere. En anden står tilbage ved bagvæggen, som om hun er klar til at smutte. Kontaktlærer Ronny Buelund spørger, om hun vil sige noget. Hun ryster på hovedet og går mod døren, der er lige ved siden af Tim Alvin.

Lige før hun passerer ham, løfter hun blikket og siger stille:

“Tak for koncerten. Det var virkelig godt.”

Det gjorde indtryk på Ronny Buelund, som er musiklærer på Holmstrupgård og kontaktlærer for HjerteKlang-projektet.

“Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke, de går ud og snakker om koncerten sammen efterfølgende. Så det er rigtig stort, når de selv siger til Tim Alvin, at de godt kunne lide koncerten,” siger Ronny Buelund.

Han ser fremmødet som en succes i sig selv. Det er nemlig ikke altid let, at få de unge til at dukke op til noget, der er udenfor de vante rammer.

“Jeg synes, det er super godt, når der kommer otte, og nogle af dem, der er meget stille, var faktisk hernede,” siger Ronny Buelund og fortsætter:

“De får en oplevelse, som mange af dem ellers ikke ville få, fordi de ikke går ind i byen og hører en koncert. Og selvfølgelig indeholder Tim Alvins musik og anekdoter negative vinkler, men det ender jo positivt. Jeg håber, de ser, at det godt kan være anderledes, det de går og tumler med – det kan godt være, de ikke kobler det nu, det kan godt være, det først kommer senere – men det håber jeg,” siger Ronny Buelund.

Fremtiden

Generelt har der været meget positive tilbagemeldinger, med flere rørende historier fra de involverede institutioner og musikere. Sammen med Region Midtjylland vil LMS nu se på fremtidsmulighederne for projektet.

“LMS og Region Midtjylland arbejder på bæredygtige modeller, så disse børn og unge, der står udenfor det almene skolesystem, også i et fremtidsperspektiv møder den professionelle levende musik i deres hverdag,” siger LMS-direktør Gitte Abildtrup.