28. november 2018

Studerende imponerende

Juryen kom i problemer, da de skulle finde en vinder blandt fire grupper af konservatoriestuderende, som gav deres bud på nye skolekoncerter.

“Vi havde enormt svært ved at vælge. Ja, det siger man måske altid, men I år passer det.” Udviklingsleder fra Det Jyske Musikkonservatorium, Astrid Elbek, tager hul på juryens tilbagemelding til de fire grupper af studerende, som tirsdag den 27. november deltog i en konkurrence om det bedste bud på, hvordan en skolekoncert skal skæres. De fire grupper havde inden da indsendt deres idéer, var blevet valgt ud til live-konkurrence, som de spillede tirsdag for elever fra Frederiksbjerg Skole i Aarhus. Eventyrlig åbning Koncerten “Musikken fortæller” åbnede ballet med to dramatiske eventyr, hvor en fortæller og tre musikere med kyndig hånd guidede indskolingsbørnene gennem eventyr og gys. De små elever deltog aktivt, trykkede sig mod hinanden, når de tre strygere lod døre knirke og varulvefødder trampe i gulvet, og klappede ivrigt, når musikken klarede op og alle levede lykkeligt, til deres dages ende. De næste fire studerende på scenen spillede den sanselige og stemningsmættede koncert “De fire elementer” skrevet af Ninna Morsing, som selv udgjorde en fjerdedel af kvartetten. Her blev vidt forskellige instrumenter præsenteret, og de instrumentale, poetiske lydbilleder af regn, vind, ild og jord tog mæglet fra det ellers energifyldte publikum, der fulgte hver en bevægelse på scenen og helt glemte at klappe mellem numrene. Awesome oplevelse Til tredje koncert blev publikum skiftet ud med elever fra 6.-7. klasse, og musikgenren tog også et alvorligt spring, dog med det ordløseunivers som genganger. Beatbox- og sangduoen Roxor Loops indførte med mikrofon og loopstation eleverne i beatboxingens næsten magiske univers, hvor hver tromme, bækken og highhat i trommesættet blev “spillet” med munden. “Awesome” lød det fra stolerækkerne, hvor øjne og munde blev spærret helt op efterhånden som de enkle rytmer og lyde blev udbygget og til sidst endte som fuldendte uddrag af Snoop Doggs “Drop It Like It’s Hot” og Reel 2 Reals “I Like To Move It”, hvor den mandlige beatboxer ene mand stod for alle rytmer, ord og melodi. Beatboxingen suppleredes af en sangerinde med arabiske aner samt en loopmaskine, og duoen høstede et stort bifald fra de imponerede elever. Personlig afslutning “Hvordan udtaler man dit navn?” En lettere panikken KulturCrew-vært krammede sit papir, hvor dagens sidste optrædende stod anført: Antonia Mrsic. Den smågrinende sangerinde udtale hurtigt sit efternavn, men kunne godt se på den unge konferencier, at det ikke hjalp, så de blev i stedet enige om navnet Antonia med Band. Endnu en gang et markant genreskift, hvor de pumpende rytmer fra loopstation og beatboxer blev erstattet af dansksproget singer-songwriter-musik med rumænske noter, en sanger, to percussionspillende korpiger og en pianist, som gav den på alle tangenter. Den personlige historie og sangerindens sangskrivertalent var noget af det, de unge elever var mest optagede af, mens den måde, pianisten hengav sig til musikken på blev lidt for meget for de spirende teenagere, der dog var velopdragne nok til at forsøge at skjule deres fnisen. “Så vil vi gerne have lov at sige tak for i dag. Tak til musikerne og tak til jer publikum for at I ville være med og høre musikken.” Dagens KulturCrew fra 4.-5. Klasse på Hundslund Skole i Odder Kommune gennede publikum ud i foyeren til en snak om deres oplevelser, mens juryen skulle votere. Fire vindere, kun én præmie Dagens dommerpanel bestod af to repræsentanter fra konservatoriet, udviklingsleder Astrid Elbek og leder af produktion Vibe Thorhauge, to repræsentanter fra medarrangør Levende Musik i Skolen, koncertdirektør Ebbe Høyrup og producent Jesper Gottlieb, samt de seks KulturCrew fra Hundslund. Der var også tilbagemeldinger fra dagens publikum, som var lige så splittede som juryen i deres tilbagemeldinger på, hvem der leverede dagens største, musikalske oplevelse. “I har virkelig sat os i en pinefuld luksussituation, for I var virkelig gode. Derfor er det også vigtigt at sige, at I dag er alle vindere. Det lyder måske som en kliché, men det passer. I har alle stort potentiale og kunne sagtens tilpasse jeres koncert, så den kunne komme på skolekoncertturné,” lød det fra juryens Jesper Gottlieb ved den samlede feedback til grupperne. Der kunne dog kun være én vinder, og det blev Ninna Morsings “De Fire Elementer”. Stort tillykke til komponist og musikere, Levende Musik i Skolen glæder sig til at sende "De Fire Elementer" ud i foråret og spille præmien deres præmie, som var fire skolekoncerter med forudgående sparring fra producent Jesper Gottlieb. Her kan du se et sammenklip af vinderkoncerten: