13. april 2018
Det skal være nyt og spændende
Emil de Waal + Spejderrobot spiller sidste skoleturné for at tage plads i kulissen og trække i trådene.
Emil de Waal og Mikael Elkjær er mangeårige skolekoncert-musikere. Men om et par uger er det foreløbigt slut. Emil de Waal skal arbejde for musikerne i Statens Kunstfond, der uddeler støttekroner til fremme af det danske musikliv, herunder LMS, og Mikael Elkjær er en del af LMS’ fagudvalg, der udvælger de musikgrupper, som kommer på skolekoncertturné. Inden de helliger sig de nye, ansvarsfulde opgaver, er der dog en skolekoncertturné, som skal rundes af med manér.
Klokken nærmer sig 8.45 om morgenen. I gymnastiksalen på Gyvelhøjskolen i Galten gør Emil de Waal sig klar til at give den gas bag trommerne ved siden af Mikael Elkjær alias Spejderrobot, der ”spiller på computer”, som han senere uddyber det for børnene, da han forklarer det omfattende arsenal af samples, effekter, melodier og lyde, der strømmer ud af opsætningen af de elektroniske instrumenter foran ham.
Sammen med lap steel-guitaristen Troels Bech venter de tålmodigt på, at morgenens publikum indfinder sig. Om lidt skal omkring 100 børn opleve deres elektroniske, improvisatoriske musik tilsat en god del pædagogik og begejstring. De er rutinerede herrer med langt over 100 skolekoncerter bag sig. I dag skal de spille tre.
At lære fra sig - som menneske og musiker
Den sidste gruppe af 4.klasses-elever har indfundet sig, Emil de Waal siger smilende ”godmorgen” og introducerer den første sang: ”Spøgelseskaninen”. En spredt fnisen blandt de spændte børn.
”Jeg oplever tit nogle meget umiddelbare reaktioner på Emils trommespil, når han folder sig ud – man kan bare høre deres ”wow!”,” fortæller Mikael Elkjær senere, mens han imiterer elevernes store øjne og imponerede grimasser.
Således også i dag. Der går ikke lang tid, før den blonde mands trommerytmer har tryllebundet de forreste rækker, der sidder som hypnotiserede og iagttager, mens man hører det omtalte ”wow” ringe dæmpet fra mange børnemunde helt ned på bagerste række. Det er tydeligt, at de ikke har oplevet sådan noget før.
”For os er det vigtigt at spille noget musik, børnene ikke hører til dagligt,” fortæller Emil de Waal efter morgenens koncert. ”Det er en vigtig opgave for os og LMS at hjælpe dem ind i et musikalsk univers, hvor de kan lære at lytte til musik, de tænker, ikke er noget for dem.”
”Det er lidt som folk, der siger, at de ikke kan lide denne her mad,” fortsætter han. ”Det hjælper hvis man giver dem en tilgang til det, de skal opleve. En indgangsvinkel.”
”Man skal prøve at spise noget ti gange, før man ved, om man kan lide det,” supplerer Mikael Elkjær. ”Det er også gældende for musik.”
[IMG1]
Emil de Waal forklarer med mikrofon, rør og fjeder, hvordan man kan bygge et stykke musik med lyde, man selv skaber.
Emil de Waal + Spejderrobot gør en indsats for at inddrage eleverne i deres musikalske univers denne morgen. De tre musikere giver sig tid til at fortælle om instrumenterne og deres særheder, og Emil de Waal forklarer, hvordan han også ”spiller på ansigtsudtryk”, hvilket bliver demonstreret med masser af mimik under koncerten til børnenes store moro.
Mikael Elkjær sampler børnene, der råber ”bombom” og skaber et lille musiknummer ud af det, og pludselig er salen omdannet til en musikalsk legestue, hvor alle må være med.
Netop at gøre børnene aktive og interesserede, er essentielt for skolekoncerterne, understreger Iben Würtz, kontaktlærer og ansvarlig for LMS-koncerterne på Gyvelhøjskolen:
”Det er godt at se, hvordan eleverne i starten af en koncert kan have forbehold og sidde og være passive og afventende, og så i løbet af koncerten åbne sig op og tænke ”det er faktisk okay, det her”.”
Målet er at give blivende indtryk
Børnene er pludselig blevet en aktiv del af koncerten, og et par af drengene har svært ved at være stille. Der er så mange indtryk at snakke med sine kammerater om og Emil de Waal bliver nødt til at tysse på dem. Men det gør ikke musikerne noget med uro.
”Det er en stor ting at få et utrænet koncertpublikum, som vi kan give en af deres første koncertoplevelser. Det er virkelig dejligt,” fortæller Mikael Elkjær entusiastisk.
”Ja. Man kan mærke, de summer, men det er en superfed uro. Det er en begejstret uro! Vi får givet dem en oplevelse af en slags musik, som man selv kan skabe på sit eget niveau. De finder ud af, at musik er mange ting, og de får hørt noget musik, som de finder nogle kvaliteter i, som de kan tage med videre,” supplerer Emil de Waal.
[IMG2]
Guitarist Troels Bech med sit lap steel.
Tilbage i salen demonstrerer Mikael Elkjær for børnene, hvordan han kan tage lidt radioskrat, en sætning fra en radioudsendelse og et par klavertoner og skabe en sang ud af det. De tre musikere kaster sig ud i en improvisation, som børnene får lov til at navngive efter at have hørt nummeret. ”Den Tankefulde Lama Troels” bliver den endelige titel, til stor morskab for både børn og musikere. Koncerten lukker med nummeret ”LOL”, hvor børnene taktfast klapper med i en mængde forskellige rytmer, inden de får lov at komme op og prøve de forskellige instrumenter.
Takker af og arbejder videre
Tiden som LMS-musiker lakker dog mod enden for de to, der spiller deres sidste skolekoncerter i løbet af april. Emil de Waal er valgt ind i Projektstøtteudvalget for Musik under Statens Kunstfond og Mikael Elkjær er blevet en del af LMS’ fagudvalg.
Fælles for dem begge er det lysten til at fremme adgangen til den professionelle, levende musik for børn og voksne, der driver værket.
”Ambitionerne er selvfølgelig at give bedre forhold til musikken fra politisk side,” forklarer Emil de Waal. ”Jeg holder af, at der er en stor diversitet i de musikalske genrer, og det er vanvittigt vigtigt, at der også er det i den musik, der er tilgængelig for børnene. Hvis musikken skal bringes ud over hele landet, så kræver det, at der er ordentlige forhold for musikerne. Det er stadig dem, der har opgaven at bringe musikken ud til både børn og voksne.”
”Vi skal netop have det bedste musik ud til børnene, og et bredt udvalg af det,” supplerer Mikael Elkjær, da han bliver spurgt om sine ambitioner for LMS fremadrettet. ”For mig er det vigtigt, at der er både punk og opera og jazz og elektronisk tilgængeligt. Målet gennem LMS er at give det brede indblik og indblikket i de ting, de ikke hører i radioen. Og sørge for, at det indblik har kvalitet.”
Kontaktlærer på Gyvelhøjskolen, Iben Würtz, er enig.
”Vi vil hellere udfordre børnene end tækkes dem. De skal præsenteres for noget, de ikke hører til Åh Abe eller Grøn Koncert,” forklarer hun, og tilføjer:
”Jeg håber, børnene tager med, at musik er mangfoldig. Der er ikke gode eller dårlige musikgenrer, og alle genrer har noget at byde ind med. Og det er vigtigt at få de genrer præsenteret af professionelle musikere, der kan give et indblik af høj kvalitet.”
Det indblik har Emil de Waal + Spejderrobot givet børnene gennem talrige skolekoncerter. Mens børnene energisk diskuterende siver ud af salen, tager de tre en kort pause inden dagens anden koncert. Og forbereder sig på, at de fremover får ansvaret for at sikre børnene det bedste input fra en plads langt højere i hierarkiet.