SMAG FOR KLASSISK
Nyt banebrydende projekt skal bidrage til at nedbryde fordomme om klassisk musik
Levende Musik i Skolen står bag en ny samlet indsats, der vil sikre en bedre formidling, når børn og unge møder professionelle klassiske musikere på skolen eller i koncertsalen. ’Smag for Klassisk’ er en af de største nationale satsninger inden for klassiske skolekoncerter for skolebørn.
I løbet af de kommende tre år samles symfoniorkestre, mindre ensembler, producenter og organisationer i Danmark, der alle arbejder med klassisk musik til det unge publikum. Parterne vil give området et tiltrængt løft ved blandt andet at nytænke koncertformerne og ved at udvikle nyt undervisningsmateriale til skolernes lærere.
Undervisningsmateriale
Sammen med det Kongelige Teater og LMS' klassiske netværk har Smag for klassisk udviklet to digitale undervisningsforløb for mellemtrinnet på undervisningsportalen Alinea. Læs mere og få adgang til materialet her
Derudover har Smag for Klassisk udviklet materialer for indskoling, mellemtrin og musik valgfag: Hvordan kan man undervise i klassisk musik?, som kan downloades her.
Børn har let til begejstring, når de hører levende musik
Levende Musik i Skolen har mere end 25 års erfaring med at arrangere skolekoncerter, og vores opfattelse er, at den klassiske musik ofte bliver opfattet som sværere at lytte til end andre genrer. Ikke sjældent er det voksne, der har dannet sig det indtryk. Vores erfaring viser at børn kan begejstres over alle musikgenrer, hvis de oplever musikerne og musikken som vedkommende. Men nytænkningen i formidlingen til det unge publikum halter bagefter. Desuden daler antallet af klassiske musikere, der ønsker at spille for børn. Det vil vi forsøge at ændre.
”Det var en aha oplevelse at finde ud af, at der var et kæmpe publikum udenfor de gængse og traditionelle koncertrammer. Det er dejligt at kunne målrette koncerter til specifik målgruppes samtidig med, at man har nogle sammenhængende turneer."
- Rasmus Krøyer, klassisk musiker i Krøyer & Winding
Projektet sætter bl.a. fokus på fordomme og usikkerhed. Måske tænker klassiske musikere ikke på børn og unge som et oplagt publikum? Og hvorfor tøver skolerne med at vælge genren? Disse spørgsmål og mange andre vil projektet undersøge nærmere og komme med svar på.